A FUTÓZOTT GUMIKRÓL

Újrafutózott gumik – egy költséghatékony megoldás

Sokan hallottak már a gumiabroncsok újrafutózásáról, mégis néhány emberben ellenérzések élnek az újrahasznosított gumikkal szemben. Pedig nem kellene, mert ezek a gumik már rendkívül jó minőségűek a számítógépes technológiának köszönhetően.Az ilyen módon felújított abroncsok azonos futásteljesítménnyel bírnak, áruk viszont szinte csupán fele az újaknak.

Az újrafutózás az 1980-as évek elején indult Németországból és Olaszországból, elsősorban a fokozott gumihiány miatt. A gyártás technológiája ezekből az országokból származik, mely során az elhasznált gumiabroncsokat égetés helyett újrafelhasználják, így duplázva meg a gumik élettartalmát.

A felújítás során szigorú szabályoknak kell megfelelni, melyet az ENSZ EGB108-as rendelete ír elő. A gyártás során először kiválogatják és ellenőrzik a felújításra szánt prémium kategóriás gumikat, majd eltávolítják a futófelültet és a feliratokat a gumi oldaláról, ügyelve arra, hogy a szerkezete ne sérüljön. Ezután kapja meg az abroncs az új futófelületet és a feliratok elhelyezésére alkalmas oldalsó gumiréteget. A következő lépés a gyártás során a vulkanizálás, mely során két fő eljárást alkalmaznak. A melegfutózás (személy,4X4 és kisteher abroncsoknál) során a teljes futófelületet és oldalfalat nyers gumiból állítják elő,majd vulkanizálják, míg hidegfutózáskor (teherautó gumik) egy már kész futófelületet rögzítenek a abroncsra. A futózó üzemek a nagy gyártók,mint Michelin,Continental, Dunlop kifutott mintázatainak formasütőit vásárolják meg,ezért sokszor az ilyen abroncsok mintázata ugyanaz,mint a felsorolt márkák régebbi mintái.

A gyártás végén leellenőriznek minden elkészült gumiabroncsot, próbapadon vizsgálják az előírt 2.2 bar helyett 4.5 bar nyomáson. Ezek a korszerű technológiával gyártott abroncsok ugyanúgy néznek ki,mint új társaik,és ugyanaz a garanciális feltételek vonatkoznak rá,tehát új abroncsként kezelik őket.

Az újrafutózásra a Nemzeti Közlekedési Hatóság adja az engedélyt és a TÜV szúrópróbaszerű, nagyon szigorú ellenőrzéseket végez.

Az újrafutózott gumik felhasználói között vannak taxisok és amatőr autóversenyzők is, ugyanis ezen abroncsok ára kb 60%-a egy újénak, futásteljesítményük pedig azonos, 60-70 ezer km. Azonban nem csak az alacsonyabb költségek miatt érdemes ilyen gumikat választani, hanem mert így a környezetünket is óvjuk a fölösleges hulladékoktól, nem beszélve egy új gumiabroncs elkészítésének energiaigényéről.

Gumi keresés

Kosár

 x 

A kosár üres

 

 www.katyugarancia.hu

 

Michelin

continental

goodyear

Dunlop

Pirelli

bridgestone

 

 

firestone

 

 

 

 

Yokohama

 

Hankook

 

kumho

 

Profil

 

barum

 

 

matador

 

 

taurus