A FUTÓZOTT GUMIKRÓL

Újrafutózott gumik – egy költséghatékony megoldás

Sokan hallottak már a gumiabroncsok újrafutózásáról, mégis néhány emberben ellenérzések élnek az újrahasznosított gumikkal szemben. Pedig nem kellene, mert ezek a gumik már rendkívül jó minőségűek a számítógépes technológiának köszönhetően.Az ilyen módon felújított abroncsok azonos futásteljesítménnyel bírnak, áruk viszont szinte csupán fele az újaknak.

Az újrafutózás az 1980-as évek elején indult Németországból és Olaszországból, elsősorban a fokozott gumihiány miatt. A gyártás technológiája ezekből az országokból származik, mely során az elhasznált gumiabroncsokat égetés helyett újrafelhasználják, így duplázva meg a gumik élettartalmát.

A felújítás során szigorú szabályoknak kell megfelelni, melyet az ENSZ EGB108-as rendelete ír elő. A gyártás során először kiválogatják és ellenőrzik a felújításra szánt prémium kategóriás gumikat, majd eltávolítják a futófelültet és a feliratokat a gumi oldaláról, ügyelve arra, hogy a szerkezete ne sérüljön. Ezután kapja meg az abroncs az új futófelületet és a feliratok elhelyezésére alkalmas oldalsó gumiréteget. A következő lépés a gyártás során a vulkanizálás, mely során két fő eljárást alkalmaznak. A melegfutózás (személy,4X4 és kisteher abroncsoknál) során a teljes futófelületet és oldalfalat nyers gumiból állítják elő,majd vulkanizálják, míg hidegfutózáskor (teherautó gumik) egy már kész futófelületet rögzítenek a abroncsra. A futózó üzemek a nagy gyártók,mint Michelin,Continental, Dunlop kifutott mintázatainak formasütőit vásárolják meg,ezért sokszor az ilyen abroncsok mintázata ugyanaz,mint a felsorolt márkák régebbi mintái.

A gyártás végén leellenőriznek minden elkészült gumiabroncsot, próbapadon vizsgálják az előírt 2.2 bar helyett 4.5 bar nyomáson. Ezek a korszerű technológiával gyártott abroncsok ugyanúgy néznek ki,mint új társaik,és ugyanaz a garanciális feltételek vonatkoznak rá,tehát új abroncsként kezelik őket.

Az újrafutózásra a Nemzeti Közlekedési Hatóság adja az engedélyt és a TÜV szúrópróbaszerű, nagyon szigorú ellenőrzéseket végez.

Az újrafutózott gumik felhasználói között vannak taxisok és amatőr autóversenyzők is, ugyanis ezen abroncsok ára kb 60%-a egy újénak, futásteljesítményük pedig azonos, 60-70 ezer km. Azonban nem csak az alacsonyabb költségek miatt érdemes ilyen gumikat választani, hanem mert így a környezetünket is óvjuk a fölösleges hulladékoktól, nem beszélve egy új gumiabroncs elkészítésének energiaigényéről.

Gumi keresés

Kosár

 x 

A kosár üres

kosár

points

 kátyúgarancia

 www.katyugarancia.hu

 

Michelin

continental

goodyear

Dunlop

Pirelli

bridgestone

seiberling

 uniroyal

 

firestone

 

BFGoodrich 

 fulda

 

Yokohama

 

Hankook

 

kumho

 

Profil

 

barum

 

 

matador

 

 

taurus

 

linglong

targum

 

kormoran

 

sava

 

debica

 

Michlein autógumi